Blogginnlegg- Generalforsamling sa du, sa du?

Du har kanskje sett informasjonen om Generalforsamling, eller GF, kommet til syne i din innboks på epost, og hvis du ikke har sett den, må du sjekke søppelposten din. Dette er nemlig en VELDIG VIKTIG EPOST der. Dette er invitasjonen til at du som medlem skal komme å si hva du mener om driften ved Studentsamfunnet. Bruk muligheten du har! Hørhør!

GF er årsmøte til Studentsamfunnet i Ås og her blir de store linjene ved driften satt. Hele GF følger en bestemt saksliste med en rekke punkter. Saker her er for eksempel (satt i vilkårlig rekkefølge):

-        Rapporter: Alle organene, det vil si Kjernestyret, Tuntreet, Samfunnet I Ås, UKA i Ås og Næringslivsutvalget, skal fortelle om hva de har drevet med det siste halvåret siden forrige generalforsamling.

-        Budsjett for 2019: Det skal legges fram en økonomisk plan for 2019 for alle organer ved Studentsamfunnet.

-        Innsendte saker: Saker som medlemmer har sendt inn på forhånd av generalforsamlingen og som ønskes å tas opp.

-        Forslag til vedtektsendringer: Vedtekter er retningslinjer for hvordan Studentsamfunnet skal drives og fungerer som Studentsamfunnets lover. Litt spesielt for høstens generalforsamling er at det kommer forslag til reviderte vedtekter, med andre ord nyoppussede vedtekter, som legges fram som et forslag til nye vedtekter. Det er ikke så mange vedtektsendringer der selve meningen i vedtekten endres, men det er mange språklige endringer og omformuleringer. Bakgrunnen for dette arbeidet er at dagens vedtekter er et lappeteppe som kan samsvare i større grad til dagens drift. Følg med på nettsiden for mer info angående dette.

-        Valg av møteledelse: Disse skal lede deltakerne igjennom GF, som en konferansier med hammer.

-        Valg av referent og tellekorps: Referenter er de som skriver protokollen fra GF, det vil si at de skriver ting som bestemmes (vedtas) på GF. Et tellekorps er de som teller antall stemmer ved avstemning. På GF bruker vi elektroniske stemmeknapper og de sørger for avstemninger stort sett, men hvis det skulle bli på papir eller ved håndsopprekning, er det altså tellekorpset som teller dette.

-        Valg: Det er valg til samfunnsstyret, styret i næringslivsutvalget, redaktør i Tuntreet, valgnemnda og eksternt medlem i Kjernestyret. Har du noen spørsmål om verv, kom på Samfunnets Spørretime i Cafeklubben mellom kl. 18.00-19.00 mandag 5. november eller ta kontakt med valgnemnda. Du kan også spørre personer som allerede innehar verv. Info om dette finnes på nettsidene til de forskjellige organene. Vurderer du å stille til velg – send inn kandidatur før siste frist fredag 10. november til valgnemnda@samfunnetiaas.no. Absolutt siste frist for innsending av kandidatur er 15. november. Ved innsending til siste frist, blir kandidatur publisert dagen før GF.

Husk å ta med deg studentkortet ditt eller annen gyldig legitimasjon på generalforsamlingen. Når du ankommer Samfunnet vil vi scanne studentnummeret ditt og sjekke medlemskap. Videre går du opp i baren utenfor Aud Max og henter ut din stemmeknapp mot å gi studentbevis/legitimasjon i retur. Ved å levere stemmeknappen tilbake etter endt GF vil du selvfølgelig få bevis/legitimasjon tilbake.

Videre tar du din plass i Aud Max, tar opp din Ipad eller datamaskin, og finner nyeste versjon av sakspapirene på nettsiden eller ved bruk av QR-koden som henger i salen. Vi prøver å kutte ut antall utskrifter og det vil kun være noen få utskrifter av fullstendig saksdokument tilgjengelig i salen. Det er slik at all nødvendig informasjon du trenger underveis i GF vil bli gitt via storskjerm og vi vil i tillegg til dette skrive ut alle innsendte saker til alle deltakere(dette gjelder forslaget til reviderte vedtekter). Det vil være gode muligheter for strømuttak, dog oppfordrer vi alle til å komme med ladede batterier på elektronikken.

Generalforsamlingen vil foregå på norsk og det vil bli servert ertesuppe, frukt, kaffe osv. Her treffer du gjerne kjente fjes og alt i alt er det en trivelig kveld med mange gode øyeblikk! Ta deg en tur – bruk din stemme - velkommen i Aud Max mandag 19. november kl 17.00